Служба священномученику Амвросию, епископу Свияжскому

Святого священномученика Амвросия, епископа Свияжского.

 

На велицей вечерни.

 

На Господи, воззвах: поставим стихов 8 со стихирами, глас 5.

 

Подобен: Радуйся:

 

Радуйся, священномучениче Амвросие,/ крест свой взем, Христу последовал еси,/ даже до смерти верен пребыв, блаженне./ В смирения ризы облеченный / непрестанныя злохуления бесовския посрамляше,/ имея непобедимое оружие - Крест Господень,/ имже вооружився к небесным от земли вознеслся еси./ Предстоя же Христу моли о нас,// по­читающих память твою, (дважды )

 

Радуйся, священномучениче Амвросие,/ бисера Христа Единаго в сердце своем ношаше,/ о Немже немалорадев, но пострадав радуяся,/ в небесных воцарился еси./ О, отче блаженне,/ изгнание правды ради,/ мучения страх не объят души твоея,/ понеже Словом Божиим,/ мечем обоюдуострым,/ разсекл еси тму неверия./ Радуемся ныне, пребогате,/тя имуще молитвенника,//выну за ны ходатайствующа.

 

Ины стихиры, глас 8.

Подобен: Что вас наречем, святии:

 

Что тя ныне именуем, богомудре Амвросие?/ Камень, на немже Господь Церковь Свою основа,/ юже адовы враты не одолеют,/ Мирови светильник на свещнице церковнем сияй/ и просвещаяй, приходящих к тебе верою./ Соль земли, яко осоляеши вся концы вселенныя познанием Бога Истиннаго:/ вышних селений сожителю,// моли спастися душам нашим.

 

Что ти ныне провещаем, богомудре Амвросие?/ Мученик добльственных сословие умножил еси,/ добродетелей сосуде,/ исполнь масти благовонныя,/ яже слезныя моления/ и крови пролитие суть./ Сошедшеся днесь восхвалим тя/ победы венец приявша:/ елеем радования угобзи сердца наша, язвы грехов носящыя,/ да избавимся от тления и бед молитвами твои//совершающе  верою всечестную память твою.

 

Что ти ныне// богомудрие Амвросие, воспети?/ Заре ли

еси Солнца мысленнаго,/ теплоту Духа носяща и вся согревающа?/ Свещник позлащенный,/ Христа мирови свет являюща,/ поборник еси борющим противу злочестия,/ в жертву благоприятну себе принесый,/но и ученик множество яве образ предлагая привел еси,/ с нимиже моли даровати душам нашим// мир и велию милость.

 

Что ти ныне принесем, богомудре Амвросие, в похвалу?/ Лицы бо ангельстии предъидуще/ крепость твою воспевают, хваляще тя/,яко Христу последующа и душу свою полагающа,/ пастырю добрый,/ о них же Господь Кровь Свою пролия./ Сего ради, стяжав нетленную славу,/ венчаешися во граде Царя Небесного:// молися непрестанно, спастися нам.

 

Что ти ныне воспоим, богомудре Амвросие?/ Кровьми ризы своя убеливый/ и в небеснем граде вселивыйся./ Имуще таковаго дивнаго угодника,/ сосуда добродетелей, благочестивых похваления,/ воспоим вернии:/ егоже молитвами, Христе, даруй мирови мир// и душам нашим велию милость.

 

Слава, глас 2:

 

Духа Святого силою/ и непрестанными молениями/ омрачение страстей пренемогаше,/ сердечною правостию всякое беззаконие отвергая,/ тем и явился еси ангелом сограждани­не,/ но освяти всех, борения и подвиги твоя славящих/ и веры истинныя познание приемлющих,// укрепляя их в соблюде­нии повелений спасительных.

 

И ныне, Богородичен: Прейде сень законная.

 

Вход.Прокимен дне. Чтения 3 (зри Минею об­щую последование святителю и мученику)

1.Притчей (гл.3 и 8)

«Память праведнаго с похвалами - и исполнитеся Духа.» 2.Премудрости Соломоновы      (гл.З)

 «Праведных души - во избранных его.»

3.Лремудрости Соломоновы (гл.4, 6,7-15)

«Похваляему праведнику- гордым противляся.»

 

На литии стихира храма,

 

Слава святаго, глас 6: Приидите, мучениколюбцы вси:/ стецемся во обитель Свияжскую,/ идеже подвигом добрым подвизася святитель Амвросий,/ и честную его икону обстояще, воззовем:/ радуйся, страдальче неодоленный,/ радуйся, обители твоей щит и ограждение,/ радуйся, яко со ангелы предстоиши Христу,/ Егоже непрестанно моли// даровати душам нашим мир и велию ми­лость.

 

и ныне, Богородичен: Храм и дверь ecu:

 

На стиховне стихиры, глас 6:

Се, камень, основание града Божия,/ невместнаго адовы враты,/ исповедительство и мученичество,/ Сему ты, отче Амвросие, был еси причастник/ и в сонме святых возсиял еси подвигом веры и благочестия./ Престолу же Вышняго/ радуяся предстоиши, блаженне, воспевая:/ Благословен Гос­подь Бог мой,/ научаяй руце мои на ополчение// и персты моя на брань.

 

Стих: Праведник, яко финике процветет/ и, яко кедр, иже в Ливане, умножится.

 

Глас первосвятителев услышав,/ образодетельне паству призвал еси/ в заступление Церкви Православныя,/ яже есть Невеста Христова/ в Ней же яко крины сельныя благоухают/ мученицы и страстотерпцы./Ты, отче Амвросие,/ с ними в равнем достоинстве предстоя,/ моля о всех нас,// с верою и любовию почитающих память твою.

 

Стих: Честна пред Господем/ смерть преподобных его.

 

Ведая реченная Господом,/ яко о едином грешнице кающемся велие радование на небеси бывает,/ вражеския напас­ти преборов/, отпадшия во ограду возвратил еси,/ темже и паству Христову целу сохранив,/ душу свою за ню положил еси./ Но и явился еси столп непоколебимый, святе Амвро­сие:/ на молитвы твоя уповающе,// исповедания твоего твердыню прославляем.

 

Слава, глас 8:

 

Видяще яко хулящия Церковь дерзновенно обличаеми бяху,/ призываеми тобою есмы, отче святый, к покаянию:/ не пристрашен бяше от убивающих телесе,/ аще и един оставлен был еси/ и хищницы иногда являшася/ во овчия кожи облеченныя./ Сего ради ведомь есть// яко великий поборник веры и благочестия.

 

И ныне, Богородичен. Глас 2.

 

Пастереначальнику Христу последуя,/ подвизался еси положити душу твою за чада церковная,/ и бяше яко агнец непорочен, священномучениче Амвросие:/ на кресте же изнемогая не оставил еси вверенныя ти паствы,/ упование на Пречистую возложив./ Сего ради венцем нетления увенчан еси/ и престолу Троицы Святыя предстоиши:// молися не­престанно о душах наших.

 

На утрени.

 

По 1-й стихологии седален, глас 4:

 

Пришлец был еси на земли, богомудре Амвросие, разумевая небесную обитель, аможе стремливо следоваше. Ниче­му же был еси пристрастен, Господеви последуя, Емуже, яко фимиам благовонен, добродетели принесл еси, быв жертвою благоприятною. Тем и стяжав дерзновение к Нему, моли ныне да отверзет человеколюбныя утробы Своея благости и дарует согрешением прошение.

 

Слава, и ныне, Богородичен:

 

Всепречистыя Матере Твоея молитвами, Боже всещедре, Царю Славы, умилостивися, яко Человеколюбец, егда приидеши судити рабы Твоя, и одесную Себе, Пастырю Добрый, постави блаженство наследовати: Ты бо еси Бог наш и иного не вемы.

 

По 2-й стихологии седален, глас 1:

 

Днесь отечество Российское зарями страстоносца просвещается, Церковь Божия цветы благовонны украшается: морем веры исповедания прелести угасил еси злословие. Темже Христу приносяще хвалу, всесвятую твою память празднуим.

 

Слава, и ныне, Богородичен:

 

Мати Божия Пречистая, оскверненна суща ны молитв Твоих иссопом ныне очисти, презирая вся прегрешения наша и на раны душевныя миро милости возливая: разумеем бо из Тебе Бога воплощенна, Того моли спастися нам.

 

По полиелеи седален, глас 8.

 

Подобен: Благословен ecu:

 

В небесную Церковь вшел еси священно, на земли священнодействуя законно. Троице предстоиши, блистании истекающими сияя богатно: молися, блаженне, грехов оставление подати, подвиги твоя прославляющим.

 

Слава, и ныне, Богородичен:

 

Не премолчат уста наша, Дево Чистая, Тя прославляющи, от избытка бо сердца глаголют: избави от бед и враг види­мых и невидимых, Богородице Владычице, на Тя надежду возлагающих, Едина Заступнице.

 

Степенна 1-й антифон 4-го гласа. Прокимен, глас 8:

 

Господь Заступник мой и прибежище мое, Бог мой, и уповаю на Него.

 

Стих: Яко на Мя улова и избавлю и, покрыю и, яко позна Имя Мое.

Или глаголи прокимен общий священномученику.

 

По 50-м псалме стихира, глас 6:

 

Святителю, наставниче людей богомудрых,/ мучениче непобедиме,/ сосуд священ Святаго Духа быв,/ нас ради страсти претерпевшаго/ и бесстрастие источившаго/ был еси раб ве­рен:/ данный ти талант преумножив,/ сонм ученик ко Христу привел еси,/ стадо словесных овец,   в преподобии и правде.

 

Канон Богородицы: Воду прошед: на 6.  Тоже канон священномученика Амвросия на 8, егоже краегранесие:

 

Радуйся, верных похваление. Глас 1.

 

Песнь 1. Ирмос: Твоя победительная десница

 

Страстьми страсти исцеляет Пострадавый о нас, Емуже по­следовав, мирское все отвергл еси омрачение и страсти претер­пев, блаженне, небесному невещественному Свету приближился еси.

Данный талант умножив, яко благий раб, вшел еси в радость Господа. Предстоя же Его престолу непрестай поминати, чтущих святую память твою.

Мудрым девам, во сретение Жениха изшедшим, имущим добродетелей елеа благовонна, подражая возжегши светиль­ник на браки идяше, и дошед же со Христом воцарился еси.

 

Един бо во Отце, и Сыне, и Дусе славится Бог, тако взывая, богомудре, прославляше Безначальную Троицу, соприсно-сущну во Едином существе.

 

Богородичен: Христа изливающи, воду спасения, прибегающих к Тебе прикосновением душ и телес недуги лютыя исцеляеши, яко воистину Источник еси воды живыя, Владычице.

 

Песнь 3. Ирмос: Едине ведый человеческаго:

 

Како нечестивии не ужаснутся? Сердца твоего столпа не потрясоша мук приложение, но паче укрепляшеся в вере. Подвигом твоим беззаконие посрамляемо бывает, верным же есть похваление.

Аще и вся поползновения бесовская поборол еси, но хотяше да вси Христу последуют, якоже следоваше, о сем молити не преставал еси. Тако и ныне в свете непреступнем Живуще­му присно молишися  сонаследником блаженству нам быти.

Непорочное незлобие под нозе твои ветхаго прелести начальника простре и вся его тщетная умышления разруши. Темже ти, яко адаманту веры, вопием: радуйся, Амвросие богомудре.

Богу, тернием венчанному, всю землю украшающу,- раны приемше багряницу поношения носившему последую,- взывал еси, - и прославлю Его, да и Той мя облечет в ризу нетле­ния.

 

Богородичен: Како утроба раждает нераждающая? В сем

Слово вся отеческая веления исполняет, идеже бо хощет Бог побеждается естества чин. Едина вместила еси Невмести маго, неизреченно плотию пришедша, девства же Твоего нерушивша печати. Егоже моли о нас присно, Пренепорочная.

 

Седален, глас 6.

 

Древле людие еврейстии со священницы и книжницы,/ да распнется, -вопияху,- Христос, Царь Израилев./ Безумием бо одержани бяху непокоривии,/ Тя на смерть предающе:/ но путь сотворивый человеком на спасение,/ молитвами священномученика Амвросия и Богородицы помилуй нас.

 

Слава, и ныне, Богородичен:

 

На покаяние настави нас, Богородице, Мати Дево,/ имущих Едину Тя Заступницу:/ Сына бо зачала еси,/ рожденна прежде век без матере,// прославляющаго православно Тя величающих.

 

Песнь 4.

 Ирмос:Гору Тя благодатию:

 

Зде венчанный поношения и уничижения венцем, в кровех небесных славы Христовой сиянием озаряется: монахов начальника и верных наставника днесь славим Амвросия небодостойнаго, вкупе Господа прославляюще.

Вся по чину и благообразно устроивый во Свияжстей обители, идеже начальствовати поставлен бе: житие иноков оживотворил еси, древних уставов имея основание. Присно молися наша сердца ревностию по Бозе возгрети.

Пение ти приносящия и любовию славящия поминай, имамы бо тя предстателя и ходатая, во образ благочестия твое житие предлагающе: верныя в добродетели укрепи, на мо­литвы твоя уповающия от бед сохрани.

Тя Единицу существом пояше, богомудрый Амвросий: чту Отца и Сына и Духа Святаго, яко Троицу в Лицах. Егоже и прославил еси, Боже: безначальную державу Царства Твоего славим во веки.

 

Богородичен: Доме Божий-страшное и преславное ме­сто! Ум человечь не вмещает происшедшая, но видим явно вся бывшая, яже о Тебе, Дево Чистая. Притекающе черпаем, яко в реце приснотекущей, жизни наследие.

 

Песнъ 5. Ирмос: Просветившй сиянием:

 

Чистотою ума Живому Богу подвизающеся никакоже погрешил еси противу Церкви, но истину сохранив, верен пребыл еси до смерти, блаженне, и живот безконечный наследовал еси умервщлением.

Не устрашился еси телесе убивающих, к Единому же страхом обдержимь бяше, могущаго и душу во огнь вверзити. Ниже страхом токмо, но и любы преисполнено сердце имяше, еюже движимь, живот свой положил еси.

Ничтоже тебе от любве Божия возмогло разлучити: ни гонения, ни устрашения, ниже умервщление, но вся во уметы вменив, Христа приобрел еси, паче желая телесе разлучитися и с Ним, Единым Богом, воцаритися.

Имже вся соделася божественныя манием державы, Егоже в сердце своем богомудре ношаше и любовию к Нему исполняшеся, Иже заклан быв яко овча, вся от века уготованная исполняя: имамы Единаго Бога Живаго - Отца, и Сына, и Духа Святаго, в Троице славимаго, взывал еси.

 

Богородичен: Чрево Твое бысть пространнее небес, яко вся рукою содержащаго вместила еси. Воплощеннаго из Тебе, Отроковице, Бога, дивное рождество Твое зряще, величаем.

 

Песнь 6.

 

Ирмос: Обыде нас последняя

 

Христови сораспялся еси, Тому последуя, яко солнце сияеши богозарны лучи добродетелей испущающи. Единомудренно славящия тя поминай, предстательствуя о пастве Казанстей.

Все мирское попечение поправый, непрестанно Господеви служа и необинуяся нечестие обличая, явился еси столпом ве­ры непоколебимым, молися же еже воспевающих подвиг твой укрепити в Православии.

По завету Христову любити друг друга призывал еси, сам бо любовию божественною исполнен. Чаяше мира водворение во Отечестве, вся к тому прилагая: Спаса яв-лейся воистину ученик.

Содрагаюся ныне зря уничиженна, Имже в бытие аз приидох, воспеваше блаженный, но вем, яко о мне сия вся быша - живота вечнаго наследие. Восхожду на лобное, поношения приемля и нималы Тебе отметаяся. Господи! Сам мя спрослави.

 

Богородичен: Трапезо Святая, имущая Хлеб Жизни с небес сшедый: всяк вкушаяй от Него не умирает, но жив бывает. К Тебе притекающе, сего Хлеба вкушение приемлем.

 

Кондак, глас 5.

 

Житие свое целомудрием украсив,/ правды нравы взыскуя,/ мудростию веру сохранил еси, богоблаженне Амвросие,/ темже и люди твоя упасл еси./ Но ведый, яко ненави-дими бывают вслед Христа грядущий,/ в мужестве споследуя Ему , паче сраспятися тщашеся,/ и пострадати, и умрети,// да и Той тя прослави.

 

Икос:

 

Приидите, о, братие, приидите празднолюбцы, приидите чада верная! Днесь любезно празднующе память дивнаго Амвросия почтим. Кровию Агнчею ризы убели-вый и в виссон и багряницу облеченный. Елижды брань противу миродержителей тмы века сего творяше: щитом веры разженныя стрелы лукаваго угаси и мечем ду­ховным, еже есть глагол Божий. Нозе име уготованы во благовествование мира, бде во всяком терпении и молит­ве о всех на всяко время духом. И ныне, нетленную славу прием, предстоит Престолу Божию. Имамы же его, яко бисера церковнаго ясно сияюща и вся верныя озаряюща светом веры Христовой, достойная не могуще вознести, воскликнем: моли о нас Прославльшаго тя и Пречистую Деву, непрестанное пение ти приносящих.

 

Песнъ 7.

Ирмос: Тебе умную:

 

Аще зерно пшенично пад на земли умрет, мног плод сотворит, сия реченная Господом исполнив, умерл бе и нас, яко многоценный плод, иже на всяком месте Богови служащих, принесл еси, с тобою воспевающих: благословен Бог и препрославлен.

Души своея не соблюдый в мире сем и всякое блужение подвигом препрения к таинству веры приведый, тем и в живот вечный сохранил себе и Христа приобрел еси, поя Ему: Благословен Господь, хвальный отцев Бог, и препрославлен.

Господеви служа, Тому Единому последоваше, и идеже есть, ту с Ним воцарился еси, и почесть приемши, радуешися Живому Богу, Сия ведуще, зовем: благословен еси, хвальный отцев Боже, и препрославлен.

Един убо Бог Троица, во едином существе певаемая: Безначальное, Присносущное, Несозданное Божество, приходяща и обитель творяща к соблюдающим слово Его и певающим: благословен еси, Боже, во веки.

 

Богородичен: Исполнив архангеловым гласом реченная, Христа Живнодавца родила еси, Мати Богородице, Еди­на Благодатная, Тебе славим, Деву Чистую, Ему зовуще: благословен еси, Бог отец наших.

 

Песнь 8

 

Ирмос: В пещи отроцы.

Любовию исполненный, возлюблен был еси паствою и душу, яко пастырь добрый, внушением совести дея, за ню положил еси: готова же бяше и противу власть имущих ити тя защищающи, истиннаго служителя Бога Вышняго.

Царю веков: Нетленному, Невидимому Единому Премудрому Богу служа, всякое грабление дерзновенным глаголом отреял еси, имея веру и совесть благу, юже нецыи отринувше от веры отпадоша: громогласно обличаемыми умервщлен был еси, но в небесных кровех вселився, радостную песнь воспеваеши.

Соблюдающу ти слово терпения, якоже Господь рече, соблюден бе во искушениях пришедших во Отечествие наше вероотступничества ради, и сотворен еси столпом в Церкви, имуща надписание имени Бога Вышняго: яко побеждающа оболчена во одеяние бело (откр.7, 10).

Троице Простая, Нераздельная, Неслитное Лицы Едино Божество, благословлю Тя в бытие приведша вся и, заповеди сохранших, в живот вечный вводяща, помышляя Амвросий, песнь воспе трегубо в вышних песнословимую.

 

Богородичен: Молитвами Твоими спасай рабы Твоя от всякия скорби и печали: имамы бо Тя Прибежище и Силу, Богородице, благоприятную молитвенницу, Едина Благословенная.

 

Песнь 9

 

Ирмос: Образ чистаго рождества:

 

Радостно Господеви благодарение принося, сподобльшаго в гонениях жити, увещавшая рекл еси: всяк в животе согрешаяй в мале страдании и исповедничестве грехов оставление приемлет и вечное блаженство наследит, еже никтоже отъяти возможет.

В осуждении неправеднем мучитель древний бысть посрамлен: явил бо еси непоколебимое веры исповедание, еже есть основание Церкви, в нейже Христос выну вся животворя и одухотворяя пребывает.

Слезныя Владычице моления принося, благодарение вознесл еси, яко покров Свой Пречистый не отлагает от верных раб Своих. Молися присно, отче богомудре, еже спастися нам.

Заступника обретохом, ходатайствы возносяща и державу Отца и Сына и Духа Святаго славити научающа: Троице Единоначальная, от всяких искушений и бед избави, духом покланяющихся Тебе.

 

Богородичен: Лествице Божественная, Тобою сниде и вся возведе в горняя Господь, Колеснице херувимская, яко носила еси Спаса всех. Егоже, Чистая, моли о славящих Тя.

 

Светилен.

 

Да не отымется от нас покров молитв твоих о Церкви Православней и Отечестве нашем: лепо бо есть приносити выну

молитвы, Богу предстоя, понеже имаши дерзновение, еже

кровию приобрел еси, Христу последуя.

 

Богородичен:

 

Приснодево Марие, да не отымется от нас благодатный Твой покров заступничества и помощи: несть бо иныя надеж­ды, кроме Тебе, Владычице, на Тя все упование возложше, возопиим: Невместимаго Едина Сущаго всех Бога во утробе вместив, родила еси, Егоже моли спастися поющим Тя.

 

На хвалитех стихиры, глас 8.

Подобен: О, преславного чудесе:

 

О, дивнаго чудесе!/ Прославльших житием Его Сам Бог прославляет,/ тем являя велию Свою милость./ Вкупе, о, братие, разумно воспоим преславнаго Амвросия,/ он же в дому Бога Жива жительствовати научает ны,// смиренно вознося о нас кротостныя моления.

Яко просиятельный светильник,/ днесь ликующи Церковь Казанская,/ светом Христовым осиявающаго обретает тя/ и заповедей Божиих исполнению научающаго/ прославляет тя дивнаго во святых:/ радуйся, священномучениче Амвросие,// назнаменавый кровию верность свою.

Твоим бо подвигом, о, адаманте веры,/ не токмо братию обители Свияжския упасл еси,/ но и все пагубное нечестие отступивших преборол еси,/ пострадав даже до смерти - смерти же венечныя./ Сего ради припадая молим тя:// предстательствуй присно за ны, светильниче земли Казанския.

От небес прияв божественную благодать, а не от человек, всехвальне,/ апостолов преемник был еси:/ житием и подвиги Христа распята исповедал еси;/ тем и за истину пострадав радуяся,/ вселился еси, идеже свет животный,/ и сиянием славы памяти твоея// озаряются вселенныя концы.

 

Слава, глас 6.

 

Душу свою полагая яко добрый воин любовию,/ смирением злопострадати научивый,/ мучителева прещения не устрашился еси,/ земная и тленная пренебрегше, лести тьму мечем глагола Божия сокрушил еси./ Но сочетавыйся лику божественному,// моли  спастися празднующим память твою.

 

И ныне, Богородичен, глас тойже.

 

Богородице Владычице,/ не презри молений раб Твоих,/ приими ны Тебе припадающия и вопиющия:/ Лозо истин­ная, возрастившая Плод живота,/ Тебе молимся, Пречистая,/ помиловатися душам нашим.

 

Славословие великое.

 

Ин тропарь, гл. 4:

 

Днесь светло красуется обитель Свияжская,/ веселится и ра­дуется град Казань,/ обретши новаго молитвенника и предста­теля/ чуднаго святителя Амвросия,/ веру православную свято соблюдшаго/ и венцем мученическим от Христа увенчаннаго,/ егоже прославление мы радостно празднующе/ вопием усерд­но:/ молися, святителю, о пастве твоей,/ яко да избавльшеся от обстояний// улучим от Христа Бога велию милость.

 

Ин кондак, гл. 3:

 

Днесь архипастырь свияжский Амвросий/ с лики новомученик предстоит престолу Божию:/ Ангели радуются,/ святители со иноки ликовствуют,/ мы же бренными устнами смиренно вопием:/ молися за ны, отче священный,// верою на земли страдания твоя почитающих.

 

На Литургии:

 

прокимен и чтения общи священномученику.

 

 

Конец, и Богу слава.